tiistai 15. tammikuuta 2013

I need the image fix

Eos ja Amigo avasivat uuden maailman, jonka olin haaveillut olevan jossakin, jotenkin: sitä kansoittivat miehet jotka halusivat, himosivat, rakastivat kaltaisiaan, ja jotka saivat samaa osakseen toisilta miehiltä. Paratiisi oli siis totta ja sittenkin olemassa! Lehdissä oli erillinen kirjeenvaihtoilmoitusliite sekä novelleja, asia-artikkeleita ja pikku-uutisia, joku runokin joskus, kaikki yllättävän korkeatasoisia. Vuosikymmeniä myöhemmin sain jostain selville että avustajakuntaan kuului varsin valovoimaisia hahmoja niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin akateemisista piireistä, mm Stephen Steward (kirjailijanimeltään Phil Andros), ei siis ihme että laadussa löytyi. Sisältö oli osin päällekkäistä, sillä Amigo oli tanskankielisen Eoksen eurooppalainen versio, englannin/saksankielinen. Luin niitä yhä uudestaan tuon ihmeellisen kokemuksen takia: enää en ollut yksin, parhaimmillaankin satunnaisten sanattomien hätäisten kontaktien varassa; samanmielisten miesten yhteisön portit avautuivat noilta A5-kokoisilta sivuilta kuin sadun lumotusta kirjasta toivottamaan minut tervetulleeksi, päästämään minut luokseen, kotiini. Nykyisiä muotitermejä käyttääkseni koin mahtavasti voimaannuttavan elämyksen, eheytymisen hyökyaallon. You're ok, I'm ok, hey boy, don't you worry no more! Kuin Herkules olisi kaapannut minut syliinsä viedäkseen Olympokselle pitoihin kanssaan.

Lehtien kuvat olivat aivan oma lukunsa. Noina muinaisina aikoina ennen Photoshopia sun muuta digitaalista muuntelua, valokuvalla oli ikoninen, toteeminen todistusvoima, se oli viipale raakaa, aitoa todellisuutta, " bilder av hänsynslös realism" (Ulf Lundqvist). Jossain nuo hymyilevät nuorukaiset olivat autenttisesti riisuutuneet, näyttäneet hehkuvan alastomuutensa kameralle jakaakseen paljaan haluttavuutensa sekä halunsa kaikkien meidän, katsojiensa kanssa. Niiden intiimiys oli tyrmäävä, poltti iholla yhtälailla kuin käden kosketus tai kuiskaus korvaan. Jäntevät vartalot kohosivat himmeästi soiden halun merestä, loputtomiin, ilmestyksenomaisina. Mahdotonta saada tarpeekseen, niitä imi itseensä kuin janoon nääntyvä joisi viileää vettä.

Nykyasteikolla ne olivat sangen vaatimattomia poseerauksia (eestä, takaa / istuu, makaa), yleensä soolokuvia, joskus harvoin duoja, ei seisokkia. Silti niitten teho minuun oli atomipommimainen: vihdoin sain rauhassa tarkastella intohimoni selkeää kohdetta  joka halusi sitä, iloitsi siitä, oli alaston juuri sitä varten. Masturbaatio niitten innoittamana ei ollut mitään korviketoimintaa vaan riemukasta homoerotiikan ylistystä itsessään. Eivätkä ne olleet mitenkään yksitasoisia: "... th(os)e photographs extend the conventions and create an impression of identity which invokes a feeling of warmth and tenderness as much as a raunchy sexuality." (Emmanuel Cooper: Fully Exposed; the male nude in photography). Niinpä hyvinkin…

Outo kun monella tapaa olen, niin olen aina elänyt ilman televisiota. Niinpä pornorintaman videovallankumous ja minä ohitimme toisemme ystävällisen etäältä: olen eläessäni omistanut yhden PAL-kasetin, ja se oli lahja. Tämä ei tarkoita, että olisin jäänyt sen hyvyydestä osattomaksi, sillä USAssa julkaistiin kait jokaikisestä seksivideosta myös lehti jossa olivat nauhan highlights täkynä potentiaalille ostajalle. Sex42:n homonurkassa niitä oli pinoittain, ja sieltä valikoin oman kotikokoelmani. Myöhemmin hankin niitä myös suoraan Jenkkilästä, kun muuttunut tullikäytäntö sekä VISA-kortti sen mahdollistivat. Ratkaisu ei ollut laisinkaan hassumpi, sillä videokasettien kuvalaatu ei parhaimmillaankaan ollut kovin kaksinen, mutta lehdet (alkuun mustavalkoiset parilla väriaukeamalla, mutta pian kokovärijulkaisut) painettiin laadukkaalle paperille parhaalla tekniikalla todella korkeatasoisesti  eivätkä ne vaatineet muuta käyttöliittymää kuin silmän ja käden. Tekstillä niitä ei pilattu: nimi sekä takakannen alalaidan "Not for sale to minors. Printed in the U.S.A." riittivät hyvin. Kuvat puhuivat omaa kieltään -  ja millaista! Tämä oli aikaa ennen terveyskriisiä jolloin Gay Lib oli voimissaan, kultakausi oli (jälleen kerran) alkanut, miesihanne oli "clone"  =  maskuliininen, lihaksikas, parrakas eroottinen voimahahmo. Tähtiä syttyi alakulttuurin taivaalle: Al Parker, Bruno, Jeff Stryker sun muut pornostarat saavuttivat kansainvälistä mainetta, ja syystä: nuo hilpeät, hypermaskuliiniset, lihaksikkaat yksisarviset toteuttivat meidän kaikki toiveemme. Enää ei ujosteltu kameran tai myyntitiskin kummallakaan puolella. Seisokissa totisesti löytyi, kuten myös näytössä mihin kaikkeen sitä saattoi käyttää. I saw the best bodies of my generation all joyfully naked & hard, straddling the whole globe, radiant & randy. Evoi Priapos, Priapos kalos!

Kenttä laajeni, Drummer-nahkajulkaisu kohosi merkittäväksi (ala)kulttuurilehdeksi, rinnallaan Gay Sunshine ja koko "Frisco renaissance" -nimellä tunnettu kirjallisuusliike. Vaan siitä joskus toiste enemmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti